Pilarene / Ustuwaanah

Kart over pilarene

Bildet til høyre viser er en plan visning av den fremre delen av Masjid Nabawi og identifiserer pilarer (ustuwaanah) der en betydelig hendelse eller handling skjedd (pilarene selv er ikke viktig). Merk at plasseringen av disse søylene var den samme som i den tiden av Profeten (så).

1. Ustuwaanah Hannanah (den gråtende pilar)

Dette er også kalt Ustuwaanah Mukhallaq. Dette er den mest velsignede av pilarene for dette ble Profeten (fvmh) sin plass Salat. På dette punktet er det en gang brukt til å dyrke en daddel palmetre. Før mimbaren var på plass pleide profeten (fvmh) å lene seg på den mens levere khutbah (preken). Når mimbaren ble laget for Profeten (fvmh) for khutbah sluttet Profeten ( fvmh ) å lene seg til dette treet. Når endringen fant sted, ble en bitter lyden av gråt hørt fra treet som fylte hele moskeen, og de i moskeen begynte å gråte. Profeten (fvmh) sa: "Treet gråter fordi Zikr of Allah var i nærheten av det, og nå som mimbar er bygget har det blitt fratatt denne Zikr i nærheten. Hvis jeg ikke plassere min hånd på det, ville det ha gråt til Qiyamat. Dette er det treet som faktisk ble begravd når det døde.

2. Ustuwaanah Sareer

'Sareer' betyr soveplass. Det er rapportert at Profeten (fvmh) pleide å gjøre i'tikaaf her også, og brukte å sove her mens profeten ( fvmh ) var i i'tikaaf. En seng av palmeblader pleide å bli satt her for ham å sove på.

3. Ustuwaanah Tawbah

Også kjent som Ustuwaanah Abu Lubabah. Abu Lubabah (R.A.) var en av de berømte Sahaba. Før Islam, hadde han mye kontakt med jødene i Banu Quraizah. Når de handlet troløst under «Battle of the Trench» og ble tatt til fange fortalte han dem at de skulle bli drept ved å gjøre en tegn over strupen sin. Etter å ha gjort det han angret han på mye på sin handling at han ble rastløs.

Han derpå kom til moskeen og på dette stedet der en daddel tre pleide å stå, bandt han seg til stammen og sa: "Så lenge min handling ikke er tilgitt av Allah, skal jeg ikke gå herifra. Og Profeten (fvmh) må selv åpnet repet. Da profeten (fvmh) hørte det, sa han:" Hvis han hadde kommet til meg ville jeg ha tryglet om tilgivelse på hans vegne. Nå har han handlet på eget initiativ, jeg kan ikke befri ham før han er tilgitt "

I mange dager var han bundet der, med unntak Salat og naturens kall. I slike tider kom hans kone og datter å løse ham og deretter bandt igjen ham til treet. Han forble uten mat og drikke som et resultat av hvor hans syn og hørsel ble svekket. Så etter noen dager en morgen mens profeten (fvmh) var i tahajjud bønn i huset til Umme Salamah (ra), mottok han den gode nyheten om at hans tawbah hadde blitt akseptert. En Sahabah (ra) formidlet nyheten til ham, og ønsket om å befri ham, men han nektet og sa: "Så lenge Profeten (fvmh) ikke vil løse meg med sine velsignede hender, skal jeg ikke la noen andre gjøre det. Da Profeten (fvmh) kom for fajr løste han ham.

4. Ustuwaanah Aisha (R.A.)

Profeten (fvmh) pleide å lese sine bønner her og etterpå flyttet til stedet på Ustuwaanah Hannanah. Det er også kalt Ustuwaanah Qu'rah. Grunnen til dette er at Aisha (ra) forteller at Profeten (fvmh) sa: "I denne moskeen er en slik plass at hvis folk visste den sanne velsignet natur, ville de flokket mot det på en slik på en måte for å be at de ville kaste borte sine amal " ( trenger korrekt oversetting!)

Folk spurte henne om å peke ut det nøyaktige stedet som hun nektet å gjøre. På et senere tidspunkt matte hun peke på stedet av Abdullah bin Zubair (ra). Derfor kalles det Ustuwaanah Aisha, fordi I en hadith blir det sagt at hun fortalte hvor stedet var. Abu Bakr og Umar (ra) brukte svært ofte å be her.

5. Ustuwaanah Ali

Også kjent som Ustuwaanah Mah'ras eller Hars. 'Hars' betyr å se eller beskytte. Dette pleide å være stedet der noen av Sahaba (ra) pleide å sitte når holdt vakt eller opptre som dørvoktere. Ali (ra) pleide å være den som mest handlet som sådan, som det ofte kalles Ustuwaanah Ali (ra). Da profeten (fvmh) gikk inn i moskeen fra døren Aisha (ra) rom, gikk han dette stedet

6. Ustuwaanah Wufood

'Wufood' betyr delegasjoner. Når ambassadører kom til å møte profeten (fvmh) på vegne av deres stammer, ble de sittende her og her han pleide å møte dem, talt med dem og lærte dem islam.

7. Ustuwaanah Jibraeel

Dette var den vanlige plassen der Jibraeel (fvmh) pleide å gå inn å besøke profeten (fvmh). I dag kan det ikke bli sett fordi det ligger innenfor første gitteret som er rundt profetens ( fvmh ) grav.

8. Ustuwaanah Tahajjud

Det er rapportert at dette var stedet der sent på kvelden et teppe ble spredt for Profeten (fvmh) å utføre Tahajjud bønn, etter at alle hadde forlatt. Dette er bare et historisk bilde.

Comments

comments

error: Content is protected !!